Willy De Meester 1970-2020

Willy De Meester werd op 3 december 1944 te Lochristi geboren. Hij volgde beeldhouwkunst aan de KASK (Koninklijke Akademie voor Schone Kunsten) te Gent. De vakbekwaamheid in die discipline leerde hij er van Albert Servaes. Hij woont en werkt te Wannegem-Lede, fusiegemeente van Kruishoutem, Oost-Vlaanderen (België). Willy De Meester verblijft geregeld in de Italiaanse kunstenaarsstad Carrara, waar hij zijn marmer en albast zelf uitkiest. Hij vervolmaakt zich ter plaatse, hetgeen hem voor zijn werk inspireert tot nieuwe ideeën en formele expressievormen. De skulpturale taal van Willy De Meester vertolkt in de eerste plaats het vastleggen en beklemtonen van verhoudingen, gaande van de embryonale beslotenheid over het machteloos verzet tegen angsten en bedreigingen, naar het ontluiken van een vitalistische bewogenheid in zijn vrouwenfiguren. De vormentaal van Willy De Meester streeft steeds meer en meer naar vereenvoudiging en expressieve beklemtoning. Deze bewuste keuze ankert in zijn diepe overtuiging dat het esthetisch wordingsproces van het kunstwerk inherent verbonden is met esthetische normen en vormen. JOS MUREZ Né le 3 décembre 1944 à Lochristi, Willy De Meester suivait ses études de sculpture à l’Académie Royale des Beaux-Arts de Gand. Il y a appris le métier de cette discipline artistique de son professeur Albert Servaes. Il habite et travaille à Wannegem-Lede, ancienne dénomination de la nouvelle entité Kruishoutem, province Flandre-Orientale (Belgique). Willy De Meester séjourne régulièrement à Carrare, ville artistique d’Italie par excellence, où il choisit lui-même ses propres marbres et albâtres. Sur les lieux il se perfectionne, ce qui lui donne l’inspiration pour des idées et des expressions formelles nouvelles. Le langage plastique de Willy De Meester traduit en premier lieu l’établissement et l’accent des relations sculpturales, à partir de l’intimité embryonnaire, passant par le refus impuissant contre des angoisses et des menaces, pour aboutir à l’épanouissement d’une émotivité instinctive dans ses figures de femmes. Le langage formel de Willy De Meester tend de plus en plus vers une simplification et un accent expressif. Ce choix conscient ancre dans sa conviction profonde, que la genèse d’une œuvre d’art est liée d’une manière inhérente à des normes et formes esthétiques. JOS MUREZ

RkJQdWJsaXNoZXIy OTQ5NjY=