Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  4-5 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 4-5 / 36 Next Page
Page Background

Willy De Meester werd op 3 december 1944 te Lochristi geboren.

Hij volgde beeldhouwkunst aan de KASK (Koninklijke Akademie voor

Schone Kunsten) te Gent. De vakbekwaamheid in die discipline leerde

hij er van Albert Servaes.

Hij woont en werkt te Wannegem-Lede, fusiegemeente van Kruishoutem,

Oost-Vlaanderen (België). Willy De Meester verblijft geregeld in de

Italiaanse kunstenaarsstad Carrara, waar hij zijn marmer en albast zelf

uitkiest. Hij vervolmaakt zich ter plaatse, hetgeen hem voor zijn werk

inspireert tot nieuwe ideeën en formele expressievormen.

De skulpturale taal van Willy De Meester vertolkt in de eerste plaats

het vastleggen en beklemtonen van verhoudingen, gaande van de

embryonale beslotenheid over het machteloos verzet tegen angsten en

bedreigingen, naar het ontluiken van een vitalistische bewogenheid in

zijn vrouwenfiguren.

De vormentaal van Willy De Meester streeft steeds meer en meer naar

vereenvoudiging en expressieve beklemtoning. Deze bewuste keuze

ankert in zijn diepe overtuiging dat het ethisch wordingsproces van het

kunstwerk inherent verbonden is met esthetische normen en vormen.

JOS MUREZ

Né le 3 décembre 1944 à Lochristi, Willy De Meester suivait ses études de

sculpture à l’Académie Royale des Beaux-Arts de Gand.

Il y a appris le métier de cette discipline artistique de son professeur Albert

Servaes. Il habite et travaille à Wannegem-Lede, ancienne dénomination de

la nouvelle entité Kruishoutem, province Flandre-Orientale (Belgique).

Willy De Meester séjourne régulièrement à Carrare, ville artistique d’Italie

par excellence, où il choisit lui-même ses propres marbres et albâtres. Sur

les lieux il se perfectionne, ce qui lui donne l’inspiration pour des idées et des

expressions formelles nouvelles. Le langage plastique de Willy De Meester

traduit en premier lieu l’établissement et l’accent des relations sculpturales,

à partir de l’intimité embryonnaire, passant par le refus impuissant contre

des angoisses et des menaces, pour aboutir à l’épanouissement d’une

émotivité instinctive dans ses figures de femmes. Le langage formel de

Willy De Meester tend de plus en plus vers une simplification et un accent

expressif. Ce choix conscient ancre dans sa conviction profonde, que la

genèse d’une œuvre d’art est liée d’une manière inhérente à des normes et

formes esthétiques.

JOS MUREZ

0,87 / 0,30 / 0,25 carrara marmer (I.)